Kulde og frost kan skape utfordringer for bilistene om dagen. Det gjelder å være godt forberedt om en skal sikre seg en problemfri ferd når temperaturen kryper nedover som nå.

Palmberg Bilverksted AS i Hofgaardsgate i Drammen har vært i drift siden 1941. Farfar Hugo startet bedriften på Brakerøya, og barnebarn Helge Palmberg har travle dager.

–Vi merker stor pågang fra bileiere som ønsker oljeskift for å sikre seg en driftssikker bil i kulden. Vi installerer og gir dessuten service på varmeapparater for tilleggsvarme. En forhåndsoppvarmet bil starter lettere, og dette systemet sparer både miljøet mot forurensing og eier for drivstoffutgifter, forteller Helge Palmberg.

Mange trenger assistanse i kulden

Mekaniker Ole Martin Pedersen Vindegg foretar oljeskift

Redningsbilene må stadig komme vinterbilister til unnsetning. Det er ikke bare i Karasjok at både snø og kuldegrader setter sitt preg på kjøreturen. Så det kan så absolutt være lurt å ha tatt noen enkle forholdsregler i forkant. Det gjør det lettere for bilen å håndtere påkjenningen værforholdene utsetter den for nå på vinterstid.

Slik gjør du bilen tryggere i minusgrader:

  1. Nok motorolje er en selvfølge året rundt, men når gradestokken viser godt ned på det blå, må du også sørge for å ha riktig type. God olje gjør at motoren fungerer smidig, uten slitasje og trege oppstarter. Finn en motorolje tilpasset temperaturen. Er det kaldt tykner den vanlige, med det resultatet at den ikke smører motoren godt nok. God syntetisk vinterolje er merket med W, og angir hvor tynn den holder seg i kuldegrader.
Annonse

Vær forsiktig med gassen om motoren protesterer, ellers blir bilen bare sur. En motorvarmer kan dessuten være fordelaktig på ekstra kalde dager. Alle de bevegelige delene får da en lettere start.

 

 

  1. Bruk kun frostvæske tilpasset gjeldende kuldegrader. Feil type kjølevann kan få voldsomme konsekvenser. Både radiator og motorblokk kan i verste fall sprekke om det fryser.

 

  1. Batteriet må pleies, og være godt oppdatert om du skal unngå startproblemer. Ta om mulig noen langturer i blant for å lade opp. Med mange småturer der setevarmer, kupévarme og varmetråder i bakruta står på, slites det på batterikapasiteten. Ved kortkjøring brukes det mer strøm enn det produseres. Så i streng kulde er det lurt å være bevisst på å spare på strømmen så snart bilen er komfortabel og duggfri.

Kapasiteten på startbatteriet reduseres i kulde, og det skal ikke så mange forsøkene til før batteriet går tomt for strøm. Ha alltid med startkabler om du selv eller andre medtrafikanter trenger hjelp til å få gang i bilen.

Sjekk at du har velfungerende vindusviskere

Foto Pia Veronica Johansen

Vindusviskerne er mye i bruk, spesielt i overgangsperiodene. De får hard medfart når de feier unna blandingen av salt, grus og is. For at de skal være effektive, må de stelles godt med. Fyll også jevnlig på med vindusspylervæske som tåler tilstrekkelig med minusgrader. Ellers systemet sprenges i den verste kulda.

Sørg alltid for god sikt

Husk også å skrape rutene nøye, det kan fort bli både farlig og dyrt om du ikke har fullt utsyn når du starter kjøreturen. Ha alltid en god isskrape tilgjengelig, og sørg for å få børstet all snø også av taket. Da unngår du farlige situasjoner for dine medtrafikanter underveis.

Bedre føre var

For å være godt rustet for bilkjøring i vintervær er det også lurt å ha silikon på alle lister. Husk også å smøre låsene godt, og tett igjen nøkkelhull ved vask.

Skal du på langtur, er det en fordel å ta med varme klær, reservekanne, slepetau og sammenleggbar feltspade. Gode dekk er en forutsetning for å komme seg sikkert frem, og et par hurtigkjettinger kan få deg løs om du først skulle havne utpå.

Dieselbiler i kulde

Dieselbiler kan være ømfintlige for streng kulde, så sørg for å ha et velfungerende dieselfilter. Vintertilpasset diesel på stasjonene hjelper på, men noen sverger også til en liten dråpe sprit på tanken ved ekstrem kulde.

El biler starter greit

Batteriet kan ha betydelig mindre rekkevidde i sterk kulde, så det kan være lurt å forhåndslade før bilen brukes. Har du mulighet for det er det også en fordel å forhåndsvarme kupéen for ikke å bruke av batterikapasiteten. Kaldstart er ikke noe problem for en elektrisk motor, slik tilfellet er for en forbrenningsmotor.

Annonse