Home Drammen Havna setter ny rekord

Havna setter ny rekord

0
Havna setter ny rekord

Aldri før har det kommet så mange biler til Drammen havn. Hvis prognosene holder helt inn, vil den nye årsrekorden bli 110 000 enheter. Hovedårsaken til utviklingen er at tilbudet er attraktivt.

I sitt tjuende år som havnedirektør har Einar Olsen mye å glede seg over. Logistikktilbudet for bilbransjen er mer attraktivt enn noen gang. Dette har ført til at alle norske bilimportører, bortsett fra Harald A. Møller, har satset på Drammen.

-Vår beliggenhet og vår infrastruktur gjør Drammen til det beste stedet for sjøveis mottak av biler, sier Olsen, som i år kan se tilbake på tjue år med systematisk arbeid for å fornye Drammen som havnested.

I løpet av de neste fem årene vil Holmen utvides med 60 mål.

Vil investere to milliarder
I oktober starter den politiske behandlingen av reguleringsplanen for de nye utvidelsene i havna.

-Etter planen vil vi investere to milliarder kroner i havna de neste 15 årene. Målsettingen er å gjøre Holmen til et enda bedre tilbud for både bil og stykkgodstransport, og sistnevnte er ensbetydende med containertrafikk, forteller Olsen. I løpet av de neste fem årene skal Holmen utvides med 60 mål. En langsiktig visjon tilsier ytterligere 400 mål i østlig retning. Bane Nor vil utvide fra dagens sju spor til i alt 17 spor for tog.

I fjor ble det håndtert 65 000 containere på Holmen. De gamle kaiene på Tangen er frigjort for alternativ utvikling. Den opprinnelige havna blir etter hvert en ny bydel uten havnetrafikk. Godsterminalen på Sunland blir også fristilt for alternativ bruk i byen.

I 2016 ble det håndtert 65 000 containere på Holmen.

Et være eller ikke være
Midt på 1990-tallet eksisterte det ingen fremtidsrettede vyer for Drammen havn. Det meste var sementert. Deler av den daværende trafikken var i ferd med å forsvinne. Bypatrioten Hans Jørgen Frank (Drammen Byliste) ble valgt inn i bystyret høsten 1995. Han var pensjonert industrileder med et hjerte for det maritime, og egentlig ingen politiker. Frank ble valgt som leder av havnestyret – og i forbindelse med rekruttering av ny havnedirektør i 1997, tok han et tydelig initiativ. Noe måtte skje.

-Før jeg tiltrådte jobben fikk jeg et krystallklart oppdrag. Frank sto i spissen, med klar beskjed om at jeg skulle lage rock’n roll. Havna sto ved et veiskille. Andre samfunnskrefter med en helt annen agenda om arealbruk var i ferd med å gripe mikrofonen, forklarer Olsen. Det var et være eller ikke være for Drammen som sjøfartsby.

-jeg fikk beskjed om å lage rock´n roll

MS Autoracer i UEEC-flåten er ett av flere ro-ro skip som jevnlig anløper Drammen.

Trekker i samme retning
De siste tjue årene har havnedirektøren stått brask og bram med til sammen tre styreledere. Den lengste samarbeidsperioden, som fortsatt pågår, har vært sammen med styreleder Johan Baumann (H).

-Det skal vel ikke stikkes under en stol at stabiliteten på personnivå har bidratt til resultater. Det var jo ikke småtterier vi begynte å snakke høyt om i 1998, mimrer Olsen, som også må innrømme at han måtte tåle å være hoggestabbe til tider. Det fantes de som mente at byarealene burde brukes til noe annet. I dag er logistikk en vekstnæring i Drammen.

I 1997 ble logistikknæringen utpekt som en av fem fremtidsmuligheter for Drammen. I dag kan det slås fast at muligheten ble ivaretatt og omsatt i satsning. Noen av de andre utpekte mulighetene har gått motsatt vei.

 

 

 

 

 

 

  

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here