Det er ren og skjær magi, det som foregår i Glasshytta Union på gamle Brodahls Gummivarefabrikk. Det er lett å la seg imponere når glassblåser Kari Ulleberg tryller frem vakre former fra små glødende glassemner.

En perfekt balanse mellom det visuelle og bruksvennlighet, danner premissene for veien mot sluttresultatet.

Foredrag på Drammen Museum

Kari Ulleberg lager glass, vaser, skåler og lyslykter til hverdags og fest. Hennes ølglass inngår i museets nye faste utstilling ”1900-tallet – Gjenstander for det moderne livet”. Under tittelen ”Mitt liv som kunsthåndverker” skal Kari fortelle om hva hun har gjort, hvordan hun jobber, og hva hun inspireres av som kunsthåndverker.

Bruksaspektet står i fokus

–Det betyr mye for meg å kunne lage funksjonelle gjenstander ut av noe så fasinerende som glass varmet opp til myk sirup. Mitt klare mål er at form og funksjon skal gå opp, på en måte der de tradisjonelle kvalitetene kombineres med fornemmelsen av det unike, sier Kari.

Annonse

–Jeg er brukshåndverker på min hals. Det vil si at jeg er en industriarbeider, som legger vekt på å skape gode bruksprodukter. Det ligger klare forutsetninger for utforming av glass for eksempel. De hulformede glassene skal romme, de skal fylles, brukes, og formen skal optimalisere innholdet. Føttene må være stødige, og balansen god. Videre skal glasset ligge godt i hånden, og selvsagt være godt å drikke av.

–Om jeg i tillegg har klart å legge litt av meg selv i uttrykket, fått satt halen på grisen så og si, ja da er jeg fornøyd, sier Kari.

Berikende samarbeid

–Når jeg utvikler nye glassformer, jobber jeg ofte i tett tilknytning til øl- og vinprodusenter for å finne den utformingen som passer innholdets særpreg på beste vis.

–I utviklingen av serien Øl&Co samarbeidet jeg tett med Aass Bryggeri. Drammensbryggeriet er landets eldste bryggeri, med en moderne fokus på kulturen knyttet til øl og mat, så det var veldig lærerikt for meg å ta del i deres kunnskaper på feltet, sier Kari.

Strukturert arbeidsprosess

Kombinasjonen av god planlegging og dyp konsentrasjon gir uttelling når en håndterer oppvarmet glass. Dette er et krevende kunsthåndverk, ingen tvil om det.

–Det er ikke mye som skjer på impuls når jeg blåser glass. Det er en svært kontrollert prosess, helst uten innslag av tilfeldigheter. Du har bare sekunder på deg når glasset er i arbeid, forteller kunsthåndverker Kari.

–Når jeg skal arbeide med karaffelkorker i morgen for eksempel, har jeg startet forberedelsene allerede uker i forveien. Når jeg starter prosessen, ligger alt jeg trenger av verktøy klart for akkurat den produksjonen jeg skal i gang med. Treformer er lagt i bløt 14 dager før blåsing, for å være perfekt til møtet med det oppvarmede glasset.

Det avgjørende øyeblikk

Glassblåsing er et erfaringsbasert yrke, der kunnskapen sitter i fingrene.

–Arbeidet med glass er preget av små marginer, men spesielt øyeblikket der det ferdige glasset skal knekkes av festet mot den lange punt-stanga er avgjørende. Da er det bare å håpe på at de ulike glassemnene som er smeltet sammen har hatt riktig temperatur når de ble festet til hverandre og formet til. Ellers sprekker de, forklarer Kari.

 

Stortrives i glasshytta på Grønland

Kari har blåst glass i 40 år, og det er fortsatt det morsomste hun vet! Det gjennomskinnelige glassmaterialet er så levende, og byr på stadige utfordringer.

Maud Forsberg og Kari Ulleberg startet opp verksted på Berger i Svelvik i 1982. De siste 14 årene har de drevet verksted og utsalg ved Papirbredden.

–Vi har et inspirerende arbeidsfellesskap, hvor vi assisterer hverandre i et aktivt og levende verksted. Vi har hver vår produksjon, og er både glassblåsere og formgivere for vår egen virksomhet, forteller Kari.

4000 år gammelt håndverk

Håndverkeren på Grønland finner stor inspirasjon i franske Denis Diderot, forfatter av den første moderne encyklopedi. Store tegninger fra verket hans henger i verkstedet. I boka omtales glassblåserfaget på dyptgående vis.

–Det er veldig morsomt å se at så lite ved glassblåserkunsten er forandret på alle disse årene. I boken har forfatteren gitt detaljerte beskrivelser av både bekledning og verktøy, forteller Kari.

Fag som krever høy arbeidskapasitet

Kari Ulleberg er fagutdannet ved svenske Orrefors, en yrkesskole med eneste hensikt å forsyne glassindustrien med håndverkere.

–Det er nok sånn at man må ha is i magen for å starte i denne bransjen. Bare det å ha kontinuerlig varme i ovnene her koster 10.000 i måneden. Så det er klart at men må jobbe disiplinert om en skal komme opp på et produksjonsnivå som dekker kostnadene til driften. Og helst litt lønn også, smiler den dedikerte glassblåseren.

Gode hverdager

I et verksted må alle oppgaver sees i sammenheng, og planlegging er en viktig del av virksomheten.

–Jeg trives med rutinen i verkstedet, og er veldig glad i hverdagene her. Rutinene og de tydelige funksjonene kjennes bra. Jeg setter også pris på de kjedeligere funksjonene ved den praktiske driften. For meg så fungerer alt så flott som et hele, forteller Kari.

 

 

Annonse