Home Drammen Forlater aldri familien

Forlater aldri familien

0
Forlater aldri familien

Asle Wang har revitalisert et familiemedlem. Tre generasjoner Wang brukte Anglia’en som en trofast venn i hverdagen. Til slutt ble den stående under ei låvebru.

I sommer har både lakken og resten av bilen skint om kapp med sola. Asle Wangs 56 år gamle Ford Anglia er et prakteksempel på en hverdagslig veteranbil med rotekte lokal historikk. Sist vinter fikk han god hjelp av venner i Motorhistorisk Klubb Drammen. Etter veldig mange timers arbeid kom Anglia’en til heder og verdighet igjen. I dag er den atter et vitalt familiemedlem.

Hvor har det blitt av fargene i nye biler? Wang påpeker at interiøret er helt originalt og ikke restaurert.

Bil med lokal historikk
Det var bestefaren som opprinnelig kjøpte bilen. I 1961 ble den utlevert av Ford-forhandleren Drammen Motorkompani til Røyken E-verk. Den gikk ikke så lenge i e-verkets tjeneste før bestefar slo kloa i den. Senere ble den overtatt av far. I 1976, da jeg fikk førerkort, ble den kapret av meg. Jeg kan trygt si at jeg har et nært forhold til bilen, forklarer drammenseren til 3001, og peker fornøyd på de røde setene som har en flott kombinasjon av både stoff og kunstskinn. Hadde bilen vært av nyere årgang ville det bare ha vært kunstskinn, får vi høre. Eller skai, som var det riktige uttrykket.

 

Følelsen av å være tilbake til både barndom og ungdom er spesiell.

Ford for alle penga
Asle vokste opp med et sus av Ford’er. Faren Eilert Wang var ansatt i Drammen Motorkompani – og Ford ble selve symbolet på bil. I Norge ble Ford Anglia ett av flere populære alternativer til bestselgeren Folkevogn. Den lille og enkle bilen har en 1-liters 4-sylindret motor med 38 hestekrefter. Det var den billigste Ford’en. Men for folk flest var dette en del av datidens drømmer om frihet og effektiv transport på egne premisser.

-Hverdagsbilene er viktige å ta vare på. Det var de som var synlige på norske veier!

-Anglia ble ganske vanlig som ungdomsbil utover i 1970-årene. Den som hadde byttet ut originalmotoren med en Cortina-motor var sjefen i gata. Da gikk Anglia’en fælt. Det var en kjent sak blant ungdommen at det var enkelt å bytte til en sprekere Ford-motor, mimrer Asle, ganske stolt over at bilen ble så fin etter restaureringen i vinter. Den var ganske sliten etter Asle’s ungdomstid – og havnet til slutt under ei låvebru. Og der ble den stående veldig lenge.

God plass i liten bil. Felg og felgkapsel på reservehjulet er som fabrikknytt.

Opp med hverdagsbilen
Drammenseren har totalt fire veteranbiler, men slår gjerne et slag for noe av det mest verdifulle med hele veteranbilbevegelsen.

-Det bruktimporteres store mengder med eksklusive biler. Det har med enkeltpersoners lidenskap å gjøre. Jeg håper allikevel at vi også i fremtiden vil greie å ta vare på vår egen nøkterne bilhistorikk. Hverdagsbilene blir viktige kulturhistoriske påminnelser om hva de fleste bilkjøpende nordmenn egentlig kjørte med, sier Wang.