Drammenseren Joakim Espegard er i ferd med å ferdigstille sitt første «Rondane» badekar i eik. Det eksklusive håndverket lanseres på Boligmessen i Drammen senere denne måneden.

Det var i løpet av fjoråret at Joakim Espegard og Sølve Oftedal tok initiativet til å etablere en ny produksjonsbedrift på Åssiden. Foruten generelt interiørarbeid har den lille virksomheten Norwegian Wood Design utviklet flere typeprodukter for luksuriøse baderom. Siste skudd på stammen er badekaret «Rondane», som håndlages i norsk eik. Espegard har spesialisert seg på kortreist norsk løvtre av sortene eik, ask, or og bjørk. (fortsetter under annonsen)

 

Annonse

Det første badekaret
I disse dager skal det første badekaret få sin endelige finish.

-Jeg vet at kunden vår gleder seg til å innrede det nye badet sitt med «Rondane» badekar. Modellen har fått et ganske rettkantet og trendy design, oppmyket med god ryggstilling og buet form i toppen. Den andre modellen som vi kaller for «Trolltunga» har avrundet, tidløst og klassisk design. I land som USA, Australia og Japan er badekar i treverk et velkjent fenomen. Vi er først i Norge, forklarer Espegard, stolt av å se at produktene blir til virkelighet i det lille snekkerverkstedet.

-Jeg er egentlig automasjonsingeniør og var leder av en bedrift i Drammen. Som hobbysnekker fikk jeg ideer om å lage helt spesielle produkter for baderom. Snekringen førte til slutt at jeg valgte å hoppe av automasjonsbransjen og bli produsent av treprodukter i stedet, forklarer Espegard, som hittil har konsentrert seg om å produsere høyst uvanlige servanter i løvtre.

Vanntett med epoxy
Norwegian Wood Design bruker en sikker metode for å gjøre servanter og badekar fullstendig vanntette og holdbare. Etter en innfarging etter kundens ønske, dekkes treverket med transparent epoxy. Den speilblanke epoxyen mattes forsiktig og sprøytelakkeres til slutt med matt lakk. Kundene kan selv bestemme hvor dyp brunfargen skal være og om produktet skal være matt eller mer glossy. Håndverksmessig produksjon gir stor fleksibilitet.

-Vi har vært heldige. Så langt har vi noen forhandlere som henvender seg til et kresent baderomsmarked. Senere i år deltar vi på to messer. Vi skal lage produkter for de som vil ha noe helt spesielt – med den gode følelsen av håndverk. Trærne er skåret ikke langt unna oss, hos trelastbedrifter som bruker norske skogressurser. I beste fall kan vi fortelle kunden nøyaktig hvilken eiendom eika har vokst opp på, forklarer Espegard, som også jobber i markedet for skreddersydde oppbevaringsløsninger i bolighus.

Spent på lansering og utvikling
For tiden vurderer Espegard å utvide med ett årsverk. Ordreinngangen de neste månedene vil gi en viktig pekepinn på om den nye bedriften greier å vokse med de nye baderomsproduktene. Det finnes et luksusmarked der ute som liker spesielle løsninger. Det gjelder bare å nå fram.

Et badekar koster rett under, eller rett over et sekssifret beløp, avhengig av modell, noe som sier mye om at det ikke er kundene i massemarkedet som er målgruppen.

 

 

 

 

 

Annonse