Home Drammen Bombetrussel løste fotoproblem

Bombetrussel løste fotoproblem

0
Bombetrussel løste fotoproblem

-NSB i Drammen var ikke interessert i å hjelpe meg med mitt fotoprosjekt. Kort tid etter ble jeg indirekte reddet av en bombetrussel på jernbanestasjonen. Under evakueringen av stasjonen kom jeg i snakk med en som kunne gi meg adgang til riktig plass å fotografere fra. Det forteller fotokunstner Peter Lukas, som er aktuell med fotoboka Forandring Drammen. 

Fullt så dramatisk er ikke resten av historien om hvordan boka ble til. Det er fotografens 22. bok om forandringer i byer, både i Norge og i andre land.

-Historien fra jernbanestasjonen er den eneste i sitt slag fra opptakene mine i Drammen. Jeg vil snarere si at drammenseren er et svært hjelpsomt folkeferd. Samarbeidet med Drammen Byarkiv har vært utmerket. Jeg har fullført prosjektet, og jeg gjør nøyaktig det samme som i andre byer. Trykker ett tusen bøker, gir bort ei bok til det lokale biblioteket – og ferdig med det, sier Lukas til 3001.

Lukas er innvandrer fra i Østerrike, han var skipper, yrkesdykker og hobbyfotograf, inntil helsesituasjonen tilsa at han måtte gå på land. Siden har han definert seg som fotokunstner. Forandring-prosjektet begynte nærmest ved en tilfeldighet i hjembyen Grimstad. Siden har han gitt ut en rekke Forandring-bøker på ren impuls.

Har en kamerat i Drammen
Drammen har i disse dager fått sin egen Forandring-bok ved en ren tilfeldighet. Peter Lukas har en kamerat bosatt i byen. Gjentakende besøk gjorde fotografen nysgjerrig.

-Jeg hadde ikke noe forhold til Drammen. Men Drammen er etter min mening landets mest undervurderte by. Jeg ble en bypatriot. Så lekte jeg med tanken på å gå i gang med en Forandring-bok. Byarkivet var latterlig enkelt å samarbeide med, forteller Lukas.

Etter massevis av grundige forberedelser og analyser av gamle bilder fra byen – så satte han i gang etter en presis timeplan for klokkeslett og sted. Etter to og en halv dag var alle opptakene unnagjort.

Gjenfotografering av gamle motiver
Han har utviklet kunsten å gjenfotografere gamle motiver. Fotografere samme motivet om igjen, akkurat som fotografen for hundre år siden. Til samme årstid, til samme tid på dagen – og fra nøyaktig samme punkt. Alt må stemme. Bildene skal kunne legges ved siden av hverandre – og eneste forskjell på dem er forandringene som har kommet i tiden som har gått. I noen tilfeller er forandringene moderate. I andre tilfeller er de totale.

-Om jeg kommer til riktig punkt og helt riktig retning, og det viser seg at jeg står rett foran en grå murvegg, ja så fotograferer jeg. Og motivet blir med i boken. Det var ingen motiver i Drammen som jeg valgte å droppe, forteller Lukas, og viser oss et eksempel. Vi ser bare inngangspartiet til en forretningsgård. Det gamle motivet er totalt annerledes – og mye hyggeligere.

En bok med kun fotopar
Lukas tar aldri stilling til hva han synes om forandringene. Det er ikke en del av prosjektet, kan Lukas fortelle. Han kommer til å fortsette med Forandring-bøkene, både i Norge og i utlandet.

Boka «Forandring Drammen» skal kun fortelle med par-fotografier. Det gamle og det nye fotografiet. Den har ikke noe innholdsregister – og er dessuten såkalt upaginert, det vil si at den ikke har sidetall. Lukas har ikke alltid blitt møtt med forståelse for hvorfor han dropper bildetekster som kan gi et hint om gatereferanser, eller annet som forteller hvor fotografen har vært. Han forklarer at han vil ha det på sin måte. Det er fotokunst.

Se eksempler fra boka på www.lukas.no